هنر مینا کاری

نیاز به رویکرد هنری و زیباشناسی از رازهای شگفت انگیز خلقت محسوب می‌شود که درون مایه و آدمی نیز از آن نشات می گیرد به همین دلیل انسان همیشه به دنبال این حس زیبا شناسی و پرورش خلاقیت هاست هنرمند با روح لطیف و حساس خود در اعماق جهان هستی به دنبال ظرافت و زیبایی هاست زیبایی هایی که همه نشان از از معبود یکتا دارد انسان را به سوی آرامش و آسایش دعوت می‌کند هنرمند خلق زیبایی هاست پس سعی می‌کند هر آنچه را که در جهان هستی وجود دارد به زیباترین شکل ترسیم کند هنر میناکاری نیز یکی از جنبه های آفرینش زیبایی است هنری که آمیخته با عشق و سوز و آتش است هنرمند میناساز اگر بخواهد فرش ماندگار شود باید احساسات درونی خود را بر روی ظروف جلوه گر سازد و سپس آن را به دل آتش بسپارد هنری که باید عاشق آن باشی وگرنه در میانه راه خواهی ماند از هنر مینا سازی تعاریف مختلف شده از جمله در فرهنگ فارسی تهران استاد معین آمده است مینا ماده است از لعاب شیشه‌ای حاجب ماورا یا شفافی که آن را روی کاشی و فلزات برای حفظ نقش و نگار به کار می برند و ترکیبی است از لاجورد و طلا و امثالهم که در کوره می برند و شفاف مثل شیشه کبود رنگ بیرون می آید و بعضی آن را هنر آتش خاک می دانند در فرهنگ نظام نیز هنر مینا سازی چنین تعریف شده است مینا ماده است از جنس شیشه چینی کبود رنگ که بر فلز و جز آن مالیده بر آن نقش و نگار می کند و آن را مینا کاری گویند ماده اولیه و اصلی مینا سیلیس است که با کربنات دو دو پاسن مخلوط میشود و برای زودتر ذوب شدن یک ماده کمک ذوب به آن اضافه می کنند این ماده معمولاً بورق نگار است و برای رنگ کردن آن مواد رنگین به آن می افزایند ارتباط بین هنرمند و خالق هستی همان یک رابطه بی واسطه و خالی از هرگونه آلایش است ست هنرمندان ایرانی خالق سبک‌ها و آسان نویسی شدند که شاخص ترین آنها را امروز در اماکن متبرکه اسلامی می توان مشاهده کرد محققان معتقدند که سابقه این هنر در ایران به زمان اشکانیان و ساسانیان می‌رسد و استفاده از آن در آغاز اسلام تا پیش از حکومت ایلخانان مغول برای ما روشن نیست البته هرچند نمونه های نادری از میناکاری از هزاره اول پیش از میلاد وجود دارد اما دست ساخته های کشف شده نشان از شکوه بعد و اطلاعیه این هنر چه پیش از اسلام و چه بعد از آن دارد بخصوص در دوره سلجوقیان ۴۲۸ _۵۴۲ هجری قمری به دلیل جهش چشمگیری که در تمام هنرها به ویژه میناکاری به وجود آمد این هنر از رونق خاصی برخوردار شد هنر میناکاری چون با رنگ ها سر و کار دارد شامل فعل و انفعال های شیمیایی پیچیده‌ای است این هنر در طی گذشت زمان فقط تغییراتی در طراحی نقوش بر اساس زندگی روزمره به وجود آمده همچنین نمونه های این هنر از عهد صفوی در موزه ایران باستان وجود دارد در این دوره بیشتر نقاشی های میناکاری شامل گل و بوته بود که بر روی ظروف مینا تجلی می گردد یکی از نمونه های مینای این زمان که توسط ژان شاردن جهانگرد مشهور فرانسوی توصیف شده است قطعه مینایی از کارهای هنرمندان اصفهانی است مشتمل برتری از پرندگان و حیوانات بر زمینه گل و بوته و رنگ آبی کمرنگ سبز ضد قرمز پس از دوران صفوی اصفهان تقریباً به صورت یک مرکز عمده میناکاری باقی ماند در دوره قاجار نیز هنر مینا سازی دچار تحولاتی شد بخصوص در دوران ناصرالدین شاه این هنر به دربار و خانه‌های اشراف راه یافت و بیشتر سر قلیان ها ،کوزه قلیان ها کمربندها، آفتابه و لگن ها گلاب پاش ها و گوشواره ها و اشکان ها از جنس مینا ساخته شده در این دوران رنگ متداول و قالب در هنر میناکاری رنگ قرمز بود و از طرح میانی گل و بوته استفاده می‌شد در اواخر دوران قاجار هنر مینا رو به فراموشی رفت و شاید آخرین بازمانده های صاحب این هنر در اواخر دوران محمدشاه قاجار ۱۲۶۳ آقا علی فرزند آقا باقر نقاش باشد که هم ردیف پدرش بود

تماس سریع
بستن
مقایسه